Історико-краєзнавчий музей «Пам'ять»
при Харківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 52
Харківської міської ради Харківської області

Урочисте відкриття історико-краєзнавчого музею «Пам'ять» Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 52 Харківської міської ради Харківської області, приурочене до 60-річчя Перемоги, відбулося 28 квітня 2005 року (наказ № 105 від 20.10.2005).

У 2007 році було одержано свідоцтво про реєстрацію історико-краєзнавчого музею «Пам'ять» при закладі освіти (свідоцтво про реєстрацію №21-210 від 08.04.2007).

У 2008 році музей бойової та трудової слави «Пам'ять», отримав звання «Зразковий музей» (наказ МОН України від 25.07.2008 № 678).

2009 – І місце у міському конкурсі на кращий музей бойової та трудової слави.

У 2012 році підтвердив звання «Зразковий музей» (наказ МОНМС України від 22.02.2012 року № 213).

Систематизований досвід педагогічного колективу з питань організації, вибору оптимальних форм, методів і прийомів роботи з патріотичного виховання сучасної молоді рельєфно окреслює основні складові створення історико-краєзнавчого музею „Пам’ять”.

Мета діяльності музею: забезпечення сприятливих умов для розширення й зміцнення знань школярів про історію рідного краю, міста, мешканців мікрорайону, формування почуття патріотизму, виховання молоді на кращих зразках служіння Вітчизні, збереження історико-культурної спадщини народу.

Пріоритетні завдання:

· розширення і поглиблення загальноосвітньої і професійної підготовки школярів;

· впровадження нетрадиційних форм і методів виховної роботи педколективу;

· проведення культурно освітньої роботи серед мешканців мікрорайону;

· удосконалення експозицій за принципом історичної пам’яті та об’єктивності.

Відповідно до завдань музею здійснюється робота за такими напрямками діяльності:

- науково-дослідницька;

- науково-експозиційна (створення експозицій, виставок);

- культурно-освітня (екскурсійна робота з експозицій, виставки, лекцій, бесіди, зустрічі з науковцями і цікавими людьми, аукціони, конкурси, інші масові заходи);

- видавнича (підготовка і видавництво навчально-методичної літератури);

- експедиційна робота (участь у роботі краєзнавчих експедицій);

- науково-методична (організація методичної роботи для вчителів з питань патріотичного навчання і виховання).

Структура музею: методичний відділ, відділ фондів, відділ пропаганди, відділ виставочної роботи, відділ по залученню відвідувачів, адміністративно-господарський відділ.

Результат діяльності:

Сформована освічена творча особистість з розвиненим патріотичним почуттям.

У рамках руху учнівської молоді „Моя земля – земля моїх батьків” та Всеукраїнської історико-краєзнавчої акції „Збережемо пам’ять про подвиг”, присвяченої 60-ій річниці Перемоги над німецько-фашистськими загарбниками, в 2005 році розпочала діяльність лекторська група з числа старшокласників.

Керівником музею є Широка Ганна Іванівна.

Експозиції музею складаються з трьох частин - від сучасного до минулого – «Трагедія Чорнобиля», «Війна в Афганістані», «Велика Вітчизняна війна».

Приміщення музею «Пам'ять» прикрашають чотири панно, виконані в стилі графіті, які своїми сюжетами підкреслюють тематичну спрямованість представлених експозицій.

/Files/images/музей52.jpg

Сучасна педагогіка передбачає, що вчитель повинен не тільки давати знання, а й формувати відповідні компетентності в учнів. Тому для роботи на базі шкільного музею обрано форму роботи за проектною технологією.

Організація роботи з патріотичного виховання спрямована на:

- формування засобами роботи шкільного музею історичних знань, патріотичних почуттів;

- оволодіння методологічною основою пізнання;

- формування пізнавального інтересу, прагнення до самоосвіти, самопізнання, самооцінки, самореалізації у різних видах творчої діяльності.

Організація діяльності музею здійснюється завдяки наявності ресурсної бази, а саме:

- окремого приміщення – 40 м2;

- наукової та методичної літератури;

- інформаційних стендів;

- досвідчених вчителів;

- учнів школи;

- експонатів.

В результаті роботи лекторської групи шкільного історико-краєзнавчого музею «Пам'ять» зі школярами-активістами формуються такі загальнонавчальні компетенції:

- здатність самостійно визначати мету діяльності і завдання для її досягнення;

- розуміння цінності часу і вміння його розподіляти;

- вдале планування послідовності виконаних завдань;

- вміння прогнозувати результат діяльності;

- навички самостійно шукати інформацію в різних джерелах;

- вміння відтворювати інформацію у вигляді алгоритмів, класифікацій, стислих переказів;

- зв’язно, послідовно, змістовно відповідати;

- досконало застосовувати загальномовленнєві вміння і навички, зосереджено слухати і водночас логічно опрацьовувати матеріал, формулювати запитання проблемно-пошукового характеру, вести діалог, брати участь у дискусії.

Нині музей налічує чотири експозиційні розділи:

„Трагедія Чорнобиля” – ця частина займає два стелажі, біля яких зображена картина, що відображає наслідки страшного вибуху.

Розповідь про трагедію Чорнобиля починається з опису ікони „Чорнобильський Спас”, яка була написана з благословення Блаженнійшого Володимира Митрополита Київського і всієї України .

Тему Чорнобиля продовжує книга „Чорнобиль. Книга пам’яті”. Це книга пам’яті про померлих та загиблих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ліквідаторів, евакуйованих і переселенців, які мешкали в Харківській області.

Поряд із матеріалами про Чорнобиль знаходиться папка, в якій зібрані спогади учасників ліквідації наслідків аварії. Серед них є спогади вчителя школи Дубовика Григорія Олександровича. За активну позицію, самовіддану працю в справі соціального захисту населення, яке постраждало внаслідок Чорнобильської катастрофи, Григорій Олександрович був нагороджений медаллю „Захиснику Вітчизни”

„Війна в Афганістані” – ця експозиція представлена на фоні панно, де показано бій у горах. Поряд стенд „Час випробувань”, де розповідається про героїв афганської війни, які загинули в боях, виконуючи свій інтернаціональний обов’язок.

Література, нагороди, статті про Афганістан, про бойові традиції героїв -„афганців” – всі ці матеріали доповнюють експозицію і дають змогу краще зрозуміти ту війну, яка принесла багато горя в оселі наших людей.

Серед тих, хто віддав своє життя в цій війні, були чотири хлопці, які до призову в армію працювали на заводі „Комунар”. Це Алтунін Микола Федорович, Маслюженко Володимир Валерійович, Кулик Володимир Васильович, Костенко Олег Віталійович. На стенді – їх фотографії і невеличкі розповіді про таке коротке, але яскраве життя героїв.

На стендах вміщено список „афганців”, які мешкають у нашому селищі. Вони - почесні гості музею.

Експозицію продовжує знак „Пам’ять”. Це почесна нагорода, яку отримують організації, колективи, громадяни України за значний внесок у вирішенні проблем ліквідації наслідків афганської та інших зарубіжних воєн і конфліктів.

„Афганське досьє”. Цю книжку подарував музею голова ради ветеранів Афганістану Київського району Лагутін Сергій Олександрович, нині депутат Харківської міської ради.

/Files/images/52 муз.jpg

Експозиція «Велика Вітчизняна війна». В центрі залу – панно, де зображена постать солдата із гранатою в руці, який стоїть перед ворожим танком.

Перед нами фотографії, які ніколи і ніде не публікувалися. Це трофейні знімки із Красноградського спецархіву. З подіями і гіркою статистикою минулої війни знайомить нас стаття в газеті „Освіта України” „Військові втрати українського народу в роки Великої Вітчизняної війни (1941-1945).

Трасуючі кулі спогадів – це заголовок наступного стенду, який продовжує тему.

На стенді читаємо спогади наших співвітчизників. Це – долі - легенди! На прикладі життя цих людей простежується історія великої Вітчизняної...

«Рядок, обірваний кулею» – ця сторінка експозиції розповідає про тих, чиє життя, як полум’я, що зігрівало своїм теплом не тільки сучасників, а буде зігрівати людей наступних поколінь пам’яттю про тих, хто був талановитим художником слова, але ставши на захист своєї землі, віддав життя заради волі й миру.

Експозиція представлена багатьма цікавими матеріалами про життя людей, які пішли на фронт і загинули.

„Мій край клекоче у пожарі, чи ж можу буть байдужим я?” – стенд, який продовжує тему війни 1941 року.

На стенді – інформація про долі льотчика, солдата, танкіста. Це родичі й близькі учнів та співробітників нашої школи.

„Передаю синам своїм і внукам не на день минущий, на віки”, - ці слова Володимира Сосюри стали епіграфом до стенду про пам’ятні місця нашого міста, присвячені подіям Великої Вітчизняної війни.

В експозиції представлено багато художньої та публіцистичної літератури, присвяченої подіям Великої Вітчизняної війни.

Поряд із книжками, фотоматеріалами знаходяться газетні статті.

Остання експозиція, яка завершує тему Великої Вітчизняної війни, називається „Обличчя війни”.

Вона знайомить відвідувачів із художниками, композиторами, скульпторами, які працювали в роки війни і післявоєнний час, вкарбовуючи в пам’ять людей вічний спогад про визволителів і героїв війни.

У музеї знаходиться бюст - копія маршала Г.К.Жукова, який подарував учням школи М.Ф.Овсянкін на добру пам’ять під час зустрічі.

Учні нашої школи підготували цікаві роботи і передали їх до музею. Це діорама „Бій за Харків”.

„Залишки війни” (гільза від снаряду) - так назвала свою знахідку і передала до музею Аліна Білоус, а пістолет років війни був знайдений Черномазом Володимиром.

Гімнастерка часів Великої Вітчизняної, пряжка від ременя, яку носили бійці Червоної Армії. Ці речі приніс Сахаров Олексій.

До 60-річчя Перемоги була надрукована збірка віршів учнів школи, яку назвали „Подвиг вічності...”

/Files/images/52-1.jpg

Підкреслюючи значимість подвигу минулого, діти представили малюнки, темою яких стало мирне небо, сонце, квіти. Все це – життя! Воно дарує радість і кличе у майбутнє.

Цей настрій підкреслив і художник, який на панно відобразив радість дитячої усмішки, життєдайної сили природи, яка завжди відроджується і дає наснагу людям, щоб життя продовжувалось і дарувало тепло, люблячі серця, злагоду, гармонію кожному з нас.

/Files/images/52-2.jpg

ТІЛЬКИ ЖИВИЙ ПРИКЛАД ВИХОВУЄ ЛЮДИНУ

Результатом створення історико-краєзнавчого музею є цікавий пізнавальний, інформаційний матеріал про події, які є сторінками історії нашої країни, рідного краю; змістовні екскурсії, які привертають увагу не тільки учнів школи, а й чисельних гостей.

Стени, експонати, зроблені на основі матеріалів, які принесли учні, батьки, ветерани війни. Люди пам’ятають час лихоліть як важкий період свого дитинства, юності.

На сьогоднішній день музей працює на повну силу, проводячи змістовні екскурсії для учнів не тільки нашої школи, а й інших навчальних закладів. На цей час в школі існує дві бригади екскурсоводів: учні 10 класів, учні 6 класів. Екскурсії проводяться двома мовами: українською, російською.

Почесними гостями історико-краєзнавчого музею при Харківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 52 Харківської міської ради Харківської області стали активісти ради ветеранів Великої Вітчизняної війни: Протектор І.І., Рабкін В.Й., Орлова Л.Д.; Корінько І.В., начальник управління освіти Київської районної в м. Харкові Єрмола А.М., Асмолов О.О., директори та заступники директорів з виховної роботи м. Харкова, Харківської області: Свинської ЗОШ І-ІІІ ст № 2 Балаклійського району, НОК с. Волохів Яр Харківського району; м. Києва: гімназії № 30 «Еко Над».

Створення музею – це найвища форма краєзнавчої роботи. Досвідчені музейні працівники - професіонали порівнюють музей із скринею, яку необхідно спочатку наповнити. Тривалий, але пізнавальний і виховний шлях подолали педагоги, учні, представники громадськості з метою передачі підростаючому поколінню скарбів пам’яті – духовної основи будь-якої особистості.

Таким чином, оглядова комісія, проаналізувавши діяльність історико-краєзнавчого музею «Пам'ять» при харківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 52 Харківської міської ради Харківської області, оцінює його як музей, який досяг значних успіхів у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу засобами пошукової, науково-дослідницьої роботи, пропонує присвоїти йому звання «Зразковий музей».

Директор школи Н.В.Прибиловська

Керівник музею Г.І.Широка

Кiлькiсть переглядiв: 343